Mulegutten


Kommentarer

Anonym sa…
Mulegutten har ikke så mye penger. Han jobber på en frisørsalong men han er ikke så flink. Så han får sparken. Han tar og pakker sakene sine og går hjem, men her går det ikke noe bedre. Leiligheten han bor i skal rives, men det verste er at alle eiendelene hans er i en konteiner i sentrallageret. For å få tilbake tingene må han betale 70 000kr. Hva skal han gjøre nå. Han drar til en bar. Han bestiller chilinøtter men de er tomme for det også. Denne dagen går ikke hans vei. Men så hører han noen si hvis du blir med meg på ekspedisjon får du 70 000 kr. Det er perfekt.
Denne boka hva ganske bra. Ikke for vanskelig jeg leste en på et kvarter. Jeg likte historien den er kul. Men du kan ikke bare lese du må også se på bildene for å forstå noe. Det likte jeg. Men ikke alle bøker er perfekte. Bildene er ikke så bra. Og av og til er det farger og noen ganger ikke.
Jeg synes boka passer for alle kjønn mellom 9 og 13
Jeg gir den terningkast 3 og jeg synes dessverre den ikke burde være med i boksluker prisen.

Skrevet av Connor
Anonym sa…
Boka handler om en gutt som kalles Mulegutten. Mulegutten hadde en jobb som frisør, men han fikk sparken. Da han kom hjem var leiligheten hans sperret. På døra hang det en lapp, på lappen sto det at blokka skulle rives. Møblene har blitt fjernet, og hvis han vil ha dem tilbake måtte han betale 70 000 kroner. Han drar til en bar. I baren var det en mann, som sa at hvis du hjelper han med å finne et øye skulle han gi 70 000 kroner. Mulegutten melder seg. Så drar de på utstyrs shopping,og så starter den farefulle ekspedisjonen. Boka var litt morsom pågrunnav de morsomme bildene og sånt. På starten var det litt rart språk men så ble det bedre etter vært. Jeg synes boka passer for 10 - 12 og oppover men den var litt sånn barnslig. Den passer for jente og gutt. Jeg gir boka terningkast 5 og boka kan godt være med i boksluker prisen.

Skrevet av maria
Anonym sa…
Melassen er en bilde bok. Som viser mase fine bilder. Bildene viser på en måte hele historien til mulegutten. 
 
Boken handler om mulegutten som mister jobben som frisør. Nor han kommer hjem ser han at leiligheten hans er stengt og det er en lapp på døra hans. Det står at han betale 70,000 kr. Han blir helt frustrer. Da drar han til baren en jente som jobber der gjur han en kopp kaffe. Da hører han en milliarder som sier. De som blir med meg på en ekspedisjon og fullfører det får 70,000 kr. Det var jo mitt i blinken for mullegutten. Da startet det et eventyr med mullegutten på sjøs. 
 
Jeg likte denne boken fordi den har på en måte liv i seg. Denne boken fortjener en femer. 
 
Av Roble 
Anonym sa…
Mulysses
Mulysses er en bildebok som handler om Mulegutten som mister hjemmet sitt og må betale 70000kr får å få tilbake alle eiendelene sine. Han har 7 dager på å tjene 70000kr. Hvor skal han få 70000 kr fra? Hvordan skal han klare det på bare 7 dager?
Bildene i boken er morsomme og rare. Det er en morsom bok. Jeg anbefaler denne boken til barn fra 6 år og oppover. Det er lite tekst på sidene og noen få sider uten tekst så den vill passe bra for barn som øver seg på å lese. jeg gir boken en 4, og jeg tror ikke den kommer videre til finalen.

Av Ella
Anonym sa…
Mulegutten er en gutt som egentlig jobber i en frisør salong. En dag får han sparken og mister jobben. Når han kommer hjem henger det en lapp på døra der det står at leiligheten skal rives og at alle møblene er flyttet til sentrallageret. Han må derfor betale hele 70,000 kr for at de ikke skal bli kastet. De pengene har han ikke fordi han har fått sparken han har nå ingen penger, hus eller jobb. Han drar ned til havnekneipa. Han skal ha chili nøtter men det er utsolgt. Han over hører at kapteinen sier han skal ut på tur hvor man i gave for 70,000 kr. Mulegutten går bort til han og snakker. De går i butikken for å finne hva de trenger til denne så kalte turen. De drar ut og plutselig er det rare ting som dukker opp. De mistenker en blindpassasjer som skuler seg. Dette er tydelig hvis riktig og blindpassasjeren blir godvenn med mulegutten.

Boka var lett forståelig og troverdig selv om jeg ikke tror dette kunne skjedd i virkeligheten. Jeg syntes at boka var litt kjedelig men det ble bedre. Boka passer for gutter og jenter i alderen 9-11. Det er fordi jeg syntes boka var veldig lett lest. Boka for en 3`er og bør dessverre ikke være med i bokslukeren.

-Silje
Anonym sa…
Mulegutten

Hovedpersonene i denne boken er Mulegutten, Blindpassasjer og kapteinen. Mulegutten oppfatter jeg som hyggelig og munter. Kapteinen er litt pysete fordi når de skulle på en ganske farlig reise og han sa bare at han måtte i et møte. Så de måtte gjøre det alene. Blindpassasjer er jente som er med på båtturen.

Hvis du liker en bra bok med fine bilder og litt sending, burde du lese denne boken. Den handler om at mulegutten får sparken fra jobben sin og når han kommer hjem står det en lapp på døren hans. På lappen står det at de skulle rive huet og du kan få tilbake eiendelene dine hvis du betaler 70.000kr. Mullegutten visste ikke hva kan skulle gjøre. Han går bortover og går bort til havna. Han hørte at man kunne vinne 70.000kr, hvis man gjorde en betingelse. Han trengte de pengene. Han gikk bort å sa at han kunne gjøre det som trengs men visste ikke hva som ventet han.

Jeg likte boken fordi språket var lett å forstå og historien var troverdig. Altså at jeg var inne boken når jeg leste den. Men på starten var den litt kjedelig, men ble bedre etterhvert. Målgruppen er ca 9-12år tenker jeg. Begge kjønn kan lese denne boken. Jeg gir en 3 eller en 4 til denne boken. Men tror ikke denne boken komme med i bokslukeren for meg.

-Linea
Anonym sa…
mulegutten er en historie som handler om at mulegutten finner ut at huset hans blir revet ned og han må betale 70 000 for å få tingene sine til bake denne boka var litt kjederlig fordi man skjønner hva som skal skje jeg gir den en 4 og den bør desverre ikke bli med i bokslukerprisen

skrevet av Elsa
Anonym sa…
Mulegutten
Mulegguten handler om mule som trenger en jobb. Men ble sparket fra frisørsalongen fordi han var så dårlig. Leiligheten er stengt. Men vis han betaler 70.000 kr kan han få møblene tilbake. Han drar til havnekniepa da hører han en stemme som sier
70.000 kr i kontant til den som tør og være med. Da starter ferden da mulegutten skal finne det store øyet.
Det var en bra bildebok med forståelig språk. Men jeg likte ikke helt bildene. Jeg syntes denne boka passer for barn mellom 8-10 år jeg ville gitt denne boka en firer.

-Aksel
Anonym sa…
Mulegutten
Mulegutten er glad i cillinøtter. Han er litt rar og dom. Han er ganske opptatt av tingene sine.
Mulegutten var på vei hjem men da han var kommet hjem, hang det en lapp på døra. På lappen sto det at leiligheten var stengt og hvis han vil ha leilig heten tilbake måte han betale 70.000kr. Men hvor i all verden skulle han få tak i så mange penger? Han dro ned til Havnekneipa, gikk in på en liten kiosk. En jente sto i kassa.-Hva kan jeg hjelpe deg med? -Jeg vil gjerne ha noen chillinøtter, sa mulegutten. -Vi er dessverre tomme, sa jenta. Så hørte mulegutten-70.000 kroner hvis noen tørr og være med på et oppdrag. Mulegutten gikk bort til han som satt der og ropte.-Hørte jeg at du sa 70.000 kroner. For og finne verdens største øye!
Språket varlett og forstå,historien ver ikke troverdig,Men jeg kjente meg absolutt ikke igjen.
Det jeg likte med boka var at det var lett og lese av bildene.
Boka passer til folk fra 10-15 år.
Boka bør gå videre men det var ikke min type bok så jeg gir denne boka terningkast 3.
Anonym sa…
Hovedpersonene i boka er mulegutten, kapteinen og en blindpassasjer. Mulegutten er veldig snill, grei og modig men har litt lite penger. Kapteinen er litt sleip men er litt grei. Blindpassasjeren er en dame som er rettferdig.
Boka handler om at mulegutten trenger 70000kr fordi noen hentet alle eiendelene hans inne i leiligheten og tatt eiendelene på et lager. Hvis han vil ha dem tilbake må han betale 70000kr. Han finner så en kaptein som vil gi han 70000 i finnelønn hvis han blir med på en faretruende reise, og finner verdens største øyet.
Jeg syns at boka er veldig lett lest og godt språk. Den er ikke troverdig jeg kjente meg heller ikke igjen.
Det jeg ikke likte med boka var at det nesten ikke er noe farger på bildene, og at det var ganske urealistisk men sånn er jo ofte en barnebok hvis den er for småe barn. Det var også litt kjedelig slutt.
Boka passer for begge kjønn fra 7 år og oppover.
Boka var helt grei men ikke helt for meg. Jeg synes ikke at denne boka passer for 6. klassinger. Og dermed bør denne boka dessverre ikke bli med i bokslukerprisen 2018.
-Isabell
Anonym sa…
Mulegutten er en klomsete og tøff.

Mulegutten drar til sjøs, og det går med mulegutten som det går med så mange førstereisgutter. Armod tvinger ham ut på en farlig tokt med en eksentrisk eventyrer på jakt etter øyet til et sjøuhyre.

Jeg likte at det handlingen var på en båt. Jeg likte ikke tegningene i boka. Denne boken passer best for 7-10 åringer både gutter og jenter. Jeg syntes at denne boken ikke burde gå videre fordi den er for litt yngere enn 5.klasse.
-Elise

Populære innlegg