Orbulatoragenten


Kommentarer

Anonym sa…
Denne boken er veldig spennende og morsom. Jeg begynte å lese, og jeg var helt slukt inni den. Jeg satt i flere timer å leste.
Boken handler om en ung gutt med navn William. William er en supergod kodeknekker, og det beskylder luridium. Han er halvt luridium og halvt menneske. Han er også eventyr lysten. Iscia er vennen til William, og hun er også eventyrlysten. Hun er en guide for nye studenter på instituttet. Goffman er snill, men når han prøver Kornelia sin hanske tar Kornelia over kroppen hans, og han blir ond. Og til slutt har vi Phil/ Phillip. Han er orbulatoragenten.
William får en mistenkelig pakke av en mistenkelig Postman som sier at han ikke må være i nærheten av noen når han åpner den. Da alarmen uler på skolen, og William blir inne og åpner pakken finner han en pyramide. Pyramiden er liten, men han kjenner at det er en kode. Når han har kommet hjem har noen rasert huset hans og når de går inn er alt blitt til sagflis. Han tenker på bestefar i skrivebord. Han løper opp trappene, og skrivebordet er borte, og da er bestefar det også. Men Benjamin har en ekstra som han kan få. Familien hans kan ikke bo her lenger, og de må dra til instituttet.
Jeg likte boken fordi den hadde mye direkte tale og det var lett å lese. Jeg ble helt slukt inn i den. Jeg følte at jeg kjente meg igjen. Når jeg leste følte jeg at historien var virkelig.
Det var egentlig ingen ting som var dumt med boken, men jeg håper at det kommer en ny bok. Jeg er så spent.
Jeg synes boken passer for gutter og jenter i alderen 11+. Og jeg gir den en sekser. Boken bør gå videre.

Laget av Ella
Anonym sa…
Orbulatoragenten
Hovedpersonene i denne boken er Iscia, William, Goffman/Cornelia og Philip. Iscia er guide for de som er nye kandidater på instituttet, og en veldig god venn av William. William er kodeknekker og har luridium i seg. Han har ikke så veldig mange venner på skolen, og læreren hans er veldig gal. Goffman/Cornelia er ond. Goffman er egentlig ikke ond men han ble på en måte det. Philip er en mistenkelig postmann.
Litt av det boken handler om er at William fikk en merkelig pakke på vei til skolen av en postmann, og han sa at William måtte åpne pakken når han var alene. William hadde pakken i sekken hele skoledagen og når han kom hjem hadde det skjedd noe fryktelig med huset deres.
Jeg likte boken veldig godt fordi, den har mye direkte taler og historien var troverdig.
Jeg tror at denne boken passer for 10+. Og den passer for begge kjønn. Denne boken får et terningkast 5, det er en sterk 5. Jeg synes boken kan være med videre i bokslukerprisen!

Skrevet av Linea
Anonym sa…
Orbulatoragenten er en fin, spennende og morsom roman. Den inneholder både vennskap, ondhet, snillhet, spenning, mystiske ting og roboter. Den virker veldig troverdig, men samtidig så vet man at det er fantasy. Ting skjer som man aldri kunne forventet i virkeligheten, eller?

William og Iscia er hovedpersonene, sammen med Philip og Goffman. William er verdens beste kodeknekker, og derfer må familien leve under falskt etternavn, adresse osv. Han er veldig smart og eventyrlysten. Samtidig er han snill og troverdig. Noen kjenner seg kanksje igjen når de leser om han.
Iscia er en veldig snill jente. Hun jobber som guide for nye kandidater på instituttet. Hun er Williams beste venn og er også flink på koder. Hun er eventyrlysten og snill hun også.
Goffman er snill. Men han har begynt å bli litt mystisk. Han ligner mindre, og mindre på seg selv.
Philip er morsom og glemsk, ikke rat det. Han er en millioner av år gammel mann! Men han er mer en bare det..

Boka handler om William som må gå ut på enda et farlig, men spennende eventyr. Der han må være smart og knekke flere koder. Iscia får bli med på dette spenndende oppdraget, men lykkes de?

Boka er så spennende at man knapt klarer å legge den fra seg! Den hadde et språk som var lett å forstå men samtidig, så var det noen vanskelige ord. Historien er veldig troverdig. Man får nesten lyst til å bli en kodeknekker selv! Noen kan kjenne seg i gjen i hovedpersonene William og Iscia.
Hvis jeg skal si noe som forfatteren kan bli bedre på er det å ikke ha en så brå slutt, det var også mange vanskelige ord som luridium, instittuetet osv. Mange synes også at Kryptalportalen og luridiumstyven var litt mer spennende en Orbulatoragenten.
Denne boka passer bra for både gutter og jenter fra 10 til 14 år.
Jeg gir denne boka terningkast 5 og synes helt klart at boka bør gå videre!

-Mathilda
Anonym sa…
Orbulatoragenten
Denne boken handler om William som er verdens beste kodeknekker, Isica som er Williams beste venn og hun jobber på instituttet, orbulatoragenten er en hjelpsom og hjelper william og isica og goffman hjelper william med mye ting men en dag skjer den noe. Jeg liker boken fordi det er godt språk, han beskriver ting nøye og det syntes jeg er bra. Jeg syntes boken er veldig spenndene når jeg har begynt å lese kan jeg ikke stopp. Jeg har lest alle bøkene i serien men orbulatoragenten er den best, jeg håper det kommer flere bøker i serien. Det jeg ikke likte med boken er at slutten er litt kjedelig. Jeg tror bar mellom 10-15 år kan lese denne boken, jeg syntes boken er så bra at jeg gir boken terningkast 6.
Anonym sa…
Orbulatoragenten 
Av Bobbie Peers 

Denne boka handler om en gutt som heter William og vennen hans Isica. Isica jobber som guide på Instituttet. William er verdens beste kodeknekker. Det skyldes et spesielt stoff kalt Luridium. Det gjør at man blir sterkere, og smartere osv. Han bor sammen med foreldrene sine i Norge. Men en dag slutter plutselig Big Ben å slå. Og den såkalte Orbulatoragent dukker plutselig opp. Hva er det som foregår?

En dag på vei til skolen, får William en pakke av en ukjent postmann. Postmannen sier at William skal åpne pakken når han er helt alene.  
På skolen skal de ha brannøvelse, og Willian utnytter sjansen for å åpne pakken. Inne i pakken er det noe som ligner en liten pyramide. William skjønner at det er en kode. 
 Når han og foreldrene hans kommer hjem får de seg stor overraskelse. Hele huset deres er rasert! Og minnepinnen til Bestefaren hans er borte! Hva skal de gjøre? 

Denne boka er veldig spennende. Jeg har fulgt serien "William Wenton" helt siden Luridiumstyven kom ut. Jeg klarte ikke legge fra meg boka, selv da jeg måtte. Språket var godt. I tillegg liker veldig godt spenningsbøker. Men man burde nok lese de to første bøkene først, eller i hvert fall en av dem for å kunne skjønne hva boka handler om. Jeg gir boka en femmer! 
 
 

- Vian
Anonym sa…


William er en kodeknekker som løser forskjellige koder, hjelpemiddelet hans er luridium. Det gir han frysninger som starter i ryggen og beveger seg utover i armene som forårsaker såkalte anfall som gjør at kodeknekking blir så sykt mye lettere. Iscia er Williams beste venn, det er ikke så mye å si om henne bortsett fra at hun er veldig tøff og modig.
Big ben stopper å slå, plutselig dukker orbulatoragenten opp. Hvorfor blir William forfulgt, og hva er egentlig en orbulatoragent?
Jeg likte at språket var lett forståelig og det var ingen vanskelige ord, den var ganske lang men jeg overlevde. Historien er ikke helt troverdig så det er en type blanding av fantasy, action, eventyr og spenning. Denne boken passet meg perfekt og det er ingenting jeg ikke likte med boka.

Denne boka passer nok for 5-7.klassinger som er flinke til å lese.

Jeg gir boka terningkast 5

-Alexis
Anonym sa…
Orbulatoragenten
William Wenton er hovedpersonen og det er egentlig livet hans det handler om. Han er veldig nysgjerrig og veldig smart. Han er også veldig hyggelig og veldig tøff. Iscia er bestevennen til William og hun er utrolig tøff og hun har veldig gode idéer. Hun er også veldig snill. Boka handler om William Wenton som må løse en orbulator, gjennom boka så møter han på mange koder og skumle ting.

Det er et ganske vanskelig språk i boka så om du er under 10 så kan den være for vanskelig men 10 og oppover er greit. Boka er også veldig troverdig for det kommer opp mange følser og sånne ting. Jeg tror boka er for folk fra 10-14 år og begge kjønn kan lese den, men du må ha lest de 2 første for å forstå den.

Selve boka er en solid femmer men det er den tredje boka av disse bøkene så som sagt du må jo ha lest de 2 første for å kunne forstå noe.

-Av Theo
Anonym sa…
Denne supere boka er umulig å legge fra seg den er fenomenal, fantastisk og super. Jeg elsker denne boka den er rett for alle terningkast 11111111111. Det var spenning ved første ord. Jeg var helt sluk inni den jeg leste i flere timer jeg elsker denne serien med William Wenton. Kan ikke få nok av disse bøkene. William er en super kode knekker fordi han fikk luridium i kroppen. Han fikk luridium i kroppen fordi bestefaren hans ga han det når han var veldig liten. Fordi han var med i en Blikras og legene sa at det ikke var noen måte å overleve på men så kom bestefaren og satt inn luridiumet så kan er halvt luridium og halt menneske. William elsker å knekke koder. Iscia er bestevennen til William. Hun er også en god kode knekker. Denne boka burde gå videre fordi det ville hvert et stort tap for bokslukeren vis den ikke går videre. PS håper det kommer en ny bok snart.

-Av Liam
Anonym sa…
Hovedpersonene i boka er William og Iscia. William er verdens beste kodeknekker, modig, nyskjerrig og har eventyrlyst. Iscia er også veldig modig og bor på instituttet for posthuman forskning. Hun er med William på faretruendet reiser og oppdrag.
En dag får William en pyramidelignende sak som han fikk av en postmann. På instituttet har han blitt meget populær pga. Alle fikk vite hva han hadde vært med på bla. Å få Cornelia Strangler borte, Cornelia Strangler som har prøvd å tilintergjort William. Senere får han vite av instituttet at det han hadde fått av postmannen var en orbulator. , og hvis man løser orbulatoren får man tilgang til antiluridiumet. Men hvis man prøvde å løse orbulatoren og misslykkes sier ryktene at man vil død. Goffman begynner å oppføre seg veldig rart. Og han begynner å få samme øyne som de gale øynene til Cornelia alltid hadde vært. Det ene øyet ser en helt annen vei enn det andre. William og Iscia møter etterhvert orbulatoragenten og blir sendt på nokk et oppdrag.
Boka er det litt vanskelig å forstå språket i hvis man er mindre enn 10 år tror jeg. Men jevnt over er det ganske greit språk og gode beskrivelser av områder de var. Historien er ikke akuratt troverdig men blir ikke mindre spennende av den grunn. Jeg kjente meg heller ikke igjen. Det var ikke noe som jeg ikke likte med boka men det er vel det at jeg tror ikke at den vil komme videre i bokslukerprisen på grunn av at det er en serie og at det er bok nummer. 3. Boka passer for begge kjønn fra 11 og oppover. Jeg gir denne boka teriningskast 5. Men siden boka er i en serie tror jeg ikke at en som har lest de andre bøkene i serien forstår noen ting av hva som skjer, så denne boka bør dessverr ikke komme videre i bokslukerprisen.
-Isabell
Anonym sa…
Orbulatoragenten
William er en vanlig gutt fra Norge... eller ikke fult så vanlig. Han er bare verdens beste kodeknekker! Han går på en vanlig skole, hater læreren, har en bestefar på PC-en og lever et vanlig liv. Han får en pakke av en dansende og mystisk postmann. Huset hans blir totalt ødelagt. William og foreldrene blir forfulgt av en stor, blinkene og lysende ting. Han blir sendt til instituttet der han møter Iscia. Iscia er en smart, snill og veldig omtenksom jente. Som vanlig må William og Iscia løse enda et mysterium sammen.
Historiene om William Wenton er ikke troverdige, men VELDIG bra! Jeg tror ikke at noen kommer til å kjenne seg igjen i boka, men det gjør den bare mer spennende.
Dette likte jeg: det var den beste slutten en bok noen gang kan ha. Det er mange spenningskurver. Det er spennende fra første side. Det går greit å forstå språket.
Dette likte jeg ikke: det er litt mange ord som er vanskelige å forstå. Det er ord man aldri har hørt om.
Jeg vil anbefale denne boka for begge kjønn. Målgruppen er rundt 10-15 år. Jeg gir boka en 6!!! Boka bør definitivt gå videre!
-Melina

Populære innlegg