Kokotopia


Kommentarer

Anonym sa…
Helena blir tatt til fange av kongen fordi de tror hun er en heks. Når hun rømer tror de enda mer at hun er en heks. Nå har hun kongen og soldatene etter seg. Hun trenger hjelp. Da møter hun Simon. Han er en gutt som tror han er en ridder men egentlig er en gutt som rir på en gris med en bøte på hode og rake i hånda. De to drar på en reiserundt i landet for å få en slutt på svartedauden.
Denne boka er ganske interessant. Du lærer veldig mye om middelalderen hvordan de levde, hva slakks mennesker som levde på den tiden og hvordan det så ut på en morsom måte. Du lærer også hvordan svartedauden var og hvordan den oppsto. Denne boka har mange finne bilder som er lett å forstå og morsomme å se på.
Kokotopia er ikke for vanskelig å lese den har et fint innhold. Så jeg sier den passer for alle kjønn mellom 9-14 år.
Jeg gir den 5 stjerner og så klart må den være med i bokslukerprisen.

Skrevet av Connor
Anonym sa…
Kokotopia er en morsom bok som handler om middelalderen. Den handler om Helena og Simon. Simon er en gutt som tror han er en ridder, men han har bare en bøtte på hodet, en rake og en gris til å ri på.
Helena har blitt tatt til fange av kongen fordi de tror at hun er en heks. Hun blir låst inne i et veldig høgt tårn med ca. 100 vakter som passer på henne. For å vite om hun er heks eller ikke må hun gå igjennom en test. Testen fungerer slik: hendene blir bundet sammen, samme med føttene. Så blir hun kastet ut i vannet. Hvis hun flyter er hun en heks og sa tar de henne opp og brenner henne levende på bålet, men hvis hun synker er hun et vanlig menneske, men hun dør uansett. Helena hvil helst unngå dette fordi hun er jo ingen heks.
Jeg likte boken og tegningene. Det var en blanding av tegneserie og bok. Jeg synes den passer for begge kjønn fra 8-13 år. Den har forståelig tekst og er lett å lese. Jeg gir den terningkast 5.

Ella.
Anonym sa…
Kokotopia

I denne boken er hovedpersonene Simon og Helena. Simon er en ridder og rir på en gris. Helena er en jente som er veldig modig. Hun er ikke redd for noen.
Denne boken handler om middelalderen. Den handler om svartedauden og om hvordan de skal utrydde denne sykdommen.
Jeg liker denne boken veldig godt, fordi det er lett å forstå språket og den er troverdig. Jeg liker også at man faktisk lærer noe selv om det er litt fantasi i den. Jeg har egentlig ingen ting jeg vil si at var dårlig, jeg likte denne boka veldig godt.
Målgruppen for denne boka er tenker jeg at er 10-13 år. Og begge kjønn kan lese denne boka. Boken for en 6 fra meg og syntes denne derfor burde gå videre i bokslukerprisen!
-Linea T
Anonym sa…
Kokotopia har 2 hovedpersoner det er Simon og Helena. Simon er en tøff og selvsikker gutt og Helena er også tøff og selvsikker. Boka handler om ridderen Simon som rir på en gris, han har en bøtte som hjelp og er på vei ut i verden for å slåss mot drager og kjemper. Så møter han Helena i stedet. Hun er anklaget for å være heks, og er dømt til sikre død. Svartedauden herjer, kongen har utlyst en ridderturnering. Sammen legger Simon og Helena ut på en eventyrlig reise hvor de må prøve å redde seg selv – og resten av verden.

Jeg likte at boka var en fakta bok men samtidig et eventyr. Det var fine tegninger som ga mening med teksten og det er en fin lettlest bok.

Jeg syntes at boken er tilpasset både gutter og jenter i 7-10års alderen.

Jeg gir boka derfor terningkast 4+ fordi den er litt for lett for 6.klassinger men er fine for litt yngre barn.

-Elise
Anonym sa…
Kokotopia

Skrevet av Simon Stranger

Ridder Simon, rir på en gris, har en bøtte som hjelm. Helena er blitt beskyldt for å være en heks og er blitt dømt til døden. Men hun klarer å rømme. Sammen legger Simon og Helena ut på en eventyrlig reise for å finne en kur til svartedauden. Samtidig har Kongen utlyst en ridderturnering. Den svarte ridderen en på besøk fra England og den som klarer å beseire ham skal få et ønske oppfylt.



"Kokotopia" er en morsom bok skrevet av Simon stranger og illustrert av Helena Lindholm. Jeg likte denne boka ganske godt og den var veldig lett å lese. Jeg liker spesielt godt måten forfatteren skriver boka på. Samtidig syntes jeg at tegningene passet veldig godt inn med teksten og gjør det gøy å lese. Denne boka passer til målgruppen 6-12 år. Jeg gir boka terningkast 5.


-Vian
Anonym sa…
Kokotopia

Denne boken handler om Simon og Helena. Simon er en gutt som er en ridder som rir på en gris og bruker en bøtte som en hjelm. Helena er en jente som har blitt tatt or a være heks og blir dømt til døden. Kokotopia er verdens morsomste bok om middelalderen. Kokotopia er sikkelig spennene og bra når man først har begynt å lese er det sikkelig vanskelig å stoppe å lese. Jeg syntes denne boken passer for gutter og jenter fra 9-13 år. Jeg gir denne boken en 6er. Jeg syntes denne boken må være med i bokslukeren.

-Tora
Anonym sa…
Kokotopia

Kokotopia handler om Simon og Helena. Simon er en gutt som vil bli en ridder, han er fattig og et entusiastisk barn. Helena er et fattig barn som har blitt sakt er en heks fra en liste som er umulig å ikke vær heks.



Simon er en ridder som rir på en gris, bøtte som hjelm, kost som lanse, paraply som skjold og ingen rustning. Han vil redde en jomfru og drepe en kjempe som knuste hele landsbyen. Helena skal ta den 101% dødelige prøven for å fiende ut om hun er en heks. Helena greier å rømme fra vaktene men de kommer etter. Heldig vis fiender Helena en ridder, ridder Simon. Sammen drar de ut på et farlig oppdrag fra Helena om å stoppe svartedauden



Jeg likte at man kan lære mange fakta på en morsom måte. Man kan lære om svartedauden, Hekser, den svarte ridder, Marko polo, Fruktimblodo, Jeanne D'Arc, Hundre års krigen, Djengis Khan. Det var let forståelig språk og ingen slemme ord.



Det var ingen ting jeg ikke likte med boka.



Denne boken må gå videre. 🎲5. Denne boka er for begge kjønn.
Anonym sa…
Denne boka er for 9-15 år
Anonym sa…
Skrevet av Adrian
Anonym sa…
Kokotopia
Helena og Simon dro på eventyr. Helena blir skyld for å være en heks og blir fanget men hun er så smart at hun rommer og så møter hun rider Simon som er litt tullete og ser syner og de skal prøve å utrydde svartedauden. Og de møter mange på veien som korstoget munker og en som heter Martin som hjelper dem. Og sammen skal de prøve og redde verden.

skrevet av Sarah

Populære innlegg