Utsikt til døden


Kommentarer

Anonym sa…
Boka handler om Jonas, Egon og Lasse. De har klatret opp et høyt fjell, og på toppen ser de to stykker ha en slås kamp i hagen til Åtto.
I denne boka var det lett og forstå språkbruket. Den er ikke så troverdig. Jeg kjente meg litt igjen men det kunne aldri vært meg i boka. Jeg likte ikke at det var så mye banding. Jeg syntes boka passer til både jenter og gutter mellom 9-12 år. Jeg gir terningkast 4.

av Linea.
Anonym sa…
Utsikt til døden

Denne boken handler om Jonas og Otto. Jonas er en snil fyr. Han er veldig nysgjerrig og impulsiv. Otto er en slemm fyr han gjør hva som helst for å få det han vil ha og han hater purken .
Tre venner: Jonas, Egon og Lasse er på en fjelltur. De ser nor de tror er et drap. De går og snoker og noen dager senere finner Joannas en kniv gjennom hode sitt. På et av familiebildene.
Jeg syntes at denne boka var veldig spennende, keim akting, jeg syntes at personene var veldig normale ganske likte karakterer som er i alle bøker, jeg lure alltid på hva som lurte ser på den andre siden og om Jonas overlevde. Denne boka hadde et forståelig språk men var litt stykt noen steder. Det skjede mange uventa ting i boken. Innholdet var troverdig med samtidig så tenker jeg ikke at en 11 åring hadde turt eller greid det der. Jeg følte meg litt igjen i personen men samtidig så var han en typisk person som er med i mange bøker, tøff, går videre, stiller spørsmål og greier og løse det til slutt.
Jeg synes personlig at slutten var ganske mye dårligere enn du fikk inntrykk til tidligere i boka. Jeg følte også at boken ikke ble ferdig, at forfatteren ikke rakk/ gadd å skrive en ende på boken.
Jeg syntes at boken er for gutter 9-12 år og jeg gir den boken 🎲4.
Denne boken bør komme med i bokslukeren.

Skrevet av: Adrian
Anonym sa…
Vennene Jonas, Lasse og Egon har hat en tur opp på en topp der oppe fra kan de se hele byen men de ser at i Otto sin hage er det en slåsskamp. To stykker slåss han ene hadde på seg røde bokser og den andre hadde sorte klør å seg. Hvem av dem var Otto? Han med rød bokser blir slått ut og han med svarte klør setter seg oppå han og slår han flere ganger. Jonas, Lasse og Egon vet ikke hva de skal gjøre. Så stopper han i svart og slepper han inn i uthuset. Vennen lurer veldig på hva som kjede og tenker på om han er død eller bare bevisstløs. De bestemmer seg for å finne ut dette selv og spionerer på Otto for å få flere svar.
Denne boka var veldig bra fordi forfatteren bygde opp spenningen i boka og slutten var veldig bra så bare gled deg til å lese den. Men jeg synes at helt til slutt på siste side ikke var så bra, forfatteren kunne komme med en bedre slutt.
Denne boka passer for alle mellom 8-16 som liker og sitte hjemme om natten og ikke for sove fordi de er redde for at en morder kommer etter dem.
Jeg synes boka var veldig spennene så jeg gir den en terningkast 5 og den burde bli med i bokslukerprisen 2018.

Skrevet av Connor
Anonym sa…
Boka handler om 3 venner Jonas, Egon og Lasse. Jonas er ganske tøff og modig og kul. Egon er veldig bestemt og også ganske kul og tøff. Men Lasse er ganske pysete men kul. En dag er de på fjelltur, men så ser de noen sloss utafor Otto. De lurer på hvem det er. Og en dag ser Jonas Otto luske rundt huset hans. Jonas og Egon bestemmer seg for å spionere på Otto. Og de ser mye skummelt og merkelig.

Språket i boka er ganske bra. Jeg vil anbefale boka fordi den var spennende og morsom, fordi alle hadde pysete foreldre. Jeg leste halve boka med en gang. Men syntes det var lit rart landskap i boka, men den var fortsatt bra. Teksten hang ikke alltid sammen.
Jeg anbefaler boka for gutter 11 år. Jeg gir terning kast 5.

- Karsten
Anonym sa…
Utsikt til døden

Hovedperson: Vel du får egentlig ikke vite så mye om hovedpersonen. Men han er litt redd for hva som skal skje. Han liker og være på den trygge siden. Han vil ikke havne i trøbbel. Han er bekymret for moren sin, og han selv. Han virker som en snill person. Men kan bli sint. Men alle kan bli sinte så det er ikke en overraskelse.

Boka: boka, ikke innholdet ,men boka. Boka har et fint bilde. Når man leser bakpå så får man lyst til å lese boka. Bildet passer bra med innledningen bakpå. Du får lyst til å lese boka bare med og se på den.

Handling: Det handler om at en guttegjeng på tre presjoner har klatret opp på et fjell. Men på toppen ser de noe skrelling. Otto alksa den farligste mannen i den lille bygda. Det Otto hater mest, er politiet. Politiet har vert hos Otto mange ganger han er ikke en sånn grei person som du vil gå til. Hva fall de ser Otto eller de tror det var Otto som banket opp en person. Eller var det Otto som hadde ble banket opp. Det så ut som han ene slo i hjel den andre personen. Jonas må vite mer og tar et skjebneangert valg.

Vurdering: Etter å ha lest denne boka ville jeg gitt denne boka en firer. Grunnen til det, er at jeg synes det ikke har vert nok beskrivelser og at han kunne ha gjort små ting litt større. Det jeg mener er at istedenfor. Han går ned . Kan man skrive eks: han går ned han vil bli oppe men han går ned for hvis ikke så kan det skje noe fælt . Han hater denne stien den er gjengrodd hver gang han går ned så begynner han og tenke på osv. Og så har jeg hørt så mye bedre bøker, at denne blir en litt kort fortelling. Men det er en barnebok så jeg skjønner at den ikke er på firehundre sider. Men litt mer enn nittiseks kunne det vert. Men hvis du liker litt korte bøker er dette en femmer for deg. skrevet av Aksel
Anonym sa…
Denne boka handler om Lase Egon og Jonas som er venner. Boka starter når vennene klatrer opp et fjell når de ser ned ser de en slåsskamp i bølla Otto sin hage, Otto har mange ganger vært i kontakt med politiet. Jeg likte denne boka fordi den var lett å lese. jeg tror den passer for jenter og gutter fra 8-12. terningkast 5

skrevet av Elsa
Anonym sa…
Utsikt til døden
Jonas er en av hovedpersonene og han er en veldig nysgjerrig gutt i denne boken. Lasse er kompisen til Jonas og han elsker kamera. Otto er en liten bølle.
Jonas og Lasse klatret opp i en fjelltom og de var veldig vanskelig syns dem fordi steinene holte på å rase ned så de måtte gå rolig opp. Når de var framme så hørte de noen lyder som kom fra Otto sitt hus. Jonas tror det er en slåsskamp. Jonas er nysgjerrig og vill finne ut hva som skjer der.
Jeg syns boken var lett å forstå og det var ikke sikkerlig vanskelige ord i teksten. Boken var litt troverdig og jeg kjente meg ikke igjen men kanskje noen andre hadde ha gjort det.
Det jeg ikke likte med boken er at man ble ikke veldig kjent med personene.
Jeg tror at de fleste gutter vil like denne boken og jeg syns den vil passe til en som er 9-11 år gammel. Jeg gir denne boken en terningkast 4 og jeg er litt usikker om den skal gå videre.
Poroshad
Anonym sa…
Av Philip Hansen Utsikt til døden

Boka handler om at Bente er en som passer på Jonas og driver med kort. På de kortene står det at Jonas må passe seg for Otto. Otto er også hoved personen i boka. Bente er en som smiler og er glad. Men Jonas er en som er redd for å sove alene. Otto har drept en person også kom han til huset som Jonas bor i.
Hva likte du med boka?
Jeg likte at den var spennende og jeg kjente meg igjen i boka.
Hva likte du ikke med boka?
Jeg likte alt med boka.
Jeg syntes at jenter og gutter bør lese denne boka.
Alder 10-12
Jeg gir sterk 5. denne boka må gå videre til Bokslukern.

Anonym sa…
Jonas er en nysgjerrig gutt. Lasse og Egen er kompisene hans. Lasse er litt spionaktig. Egon er en redd pyse. Otto er den store bølla.

Jonas, Lasse og Egon går opp på et fjell, da de ser Otto og en mann til slåss. Harr de nettopp vært vitner til et drap? Guttene blir nysgjerrige og blir mistenksomme.

Dette likte jeg: det var mange spenningskurver fordelt rundt i boka. Det var lett å forstå språket. Historien var litt troverdig. Men jeg kjente meg heldig vis ikke igjen.

Dette likte jeg ikke: det var en dårlig slutt på boka, som man ikke fikk noe svar på, og som ikke ga noe mening. Jeg føler at jeg ikke blå godt nok kjent med personene.

Jeg tenker at boka passer for både gutter og jenter. Boka passer for 9-15 åringer. Jeg gir terning kast 5. jeg synes at boken bør gå videre.

-Melina
Anonym sa…
Jeg likte ikke denne boken så godt. Det var ikke min type. Den passer for gutter og jenter. 10- 15 år synes jeg. Slutten var litt dårlig fordi den ikke ga noe ordentlig svar. språket var ok men jeg synes ikke at boken bør gå videre.

- Ella
Anonym sa…
Utsikt til døden

Utsikt til døden er en spennende bok om vennegjengen på 3 Jonas, Egon og Lasse. Jonas er en tøff gutt som liker å utforske, han er også veldig nysgjerrig. Egon er tøff pysete og rar og det samme er Lasse.

Det som skjer er at de tro Otto har gjort et drap på en gutt i rød jakke men e er usikker på om det er riktig. Otto er en farlig gutt som de ikke tørr å snakke med eller være i nærhet av.

Jeg gir boka terningkast 5, å boka bår gå videre til bokslukerprisen 2018.

Skrevet av Christian
Anonym sa…
Hovedpersoner:

Jonas han er tøff men samtidig redd det samme er også Egon og Lasse. Men Lasse er også bekymra. Egon er ikke redd. Han vil bare ikke tenke på det engang.



Handling:

3 bestevenner drar på fjellklatring tur. Å ser noe veldig utrolig og skummelt samtidig. De vet ikke hva de skal gjøre men de går til politiet med det. det er Jonas som snakker med dem.



Hva likte jeg med boka:

Jeg likte språket og at historien var troverdig. Men jeg syns boka var litt skummel



Målgruppe:

Jeg syns boka passer fra 10 til 15 år den passer også for gutter og jenter.





Jeg vil at boka skal gå videre. Gir den terning kast 4.
Anonym sa…
Det er tre hovedpersoner i utsikt til døden, det er Jonas, Egon og Lasse. Alle de er utrolig tøffe.
Tre kamerater på fjelltur oppdager en slåsskamp nede i bygda. Slår den ene den andre i hjel? Har de vært vitne til et drap eller skjedde det noe helt annet langt der nede? Guttene løper ned fra fjellet og gjør et skjebnesvangert valg.
Jeg syntes boka var utrolig spennende og jeg hadde hjerte i halsen under hele boka, den var også veldig troverdig. Det jeg ikke likte med boka var at forfatteren ikke beskrev nabolaget så godt at man kunne se det i hodet.
Jeg syntes denne boka passer for 10-12 åringer både gutter og jenter. Jeg gir boka terningkast 6 fordi den var veldig spennende.

-Elise
Anonym sa…
Utsikt til døden
Av Arne Svingen
Jonas og vennene hans var på fjelltur. Oppe på toppen oppdaget de en slåsskamp, i hagen til Otto. Den ene mannen slår i hjel den andre. Den ene mannen hadde på seg røde bukser og den andre var kledd i svart. Den svartkledde mannen reiste seg, mens den andre ble liggende i gresset. Han slepte mannen i de røde buksene bort til uthuset. Kan de ha vært vitne til et drap? Jonas bestemmer seg for å finne ut hva som skjedde og hvorfor det skjedde. Men farene truer.

Jeg synes boka var ganske bra. Det var et lett språk, og forfatteren beskrev omgivelsene godt. Mange andre bøker jeg har lest beskriver ikke forfatteren omgivelsene så bra. Men jeg personlig synes ikke slutten var så spennende. Den kom litt brått. Siden boka Ellers så var den topp! Jeg gir den terningkast 5. Siden var ganske lettlest anbefaler jeg den til barn fra 9-12 år. Yngre også, hvis de tør.



- Vian
Anonym sa…
Hovedpersoner:
Skrevet: sarah
Jonas han er tøff men samtidig redd det samme er også Egon og Lasse. Men Lasse er også bekymra. Egon er ikke redd. Han vil bare ikke tenke på det engang.

Handling:
3 bestevenner drar på fjellklatring tur. Å ser noe veldig utrolig og skummelt samtidig. De vet ikke hva de skal gjøre men de går til politiet med det. det er Jonas som snakker med dem.

Hva likte jeg med boka:
Jeg likte språket og at historien var troverdig. Men jeg syns boka var litt skummel

Målgruppe:
Jeg syns boka passer fra 10 til 15 år den passer også for gutter og jenter.


Jeg vil at boka skal gå videre. Gir den terning kast 4.
Anonym sa…
Boka handler om guttene Jonas. egon og lasse. Lasse er den som er mest redd og bekymra for kompisene sine. Egon og jonas elsker fart og spenning.

Jonas, Egong og Lasse klatrer opp på et høyt fjell en fin sommer ettermiddag. plutselig ser de en mann kledd i svart og en mann med røde bukser som krangler i hagen til otto. Er otto en av dem? Det ender med at mannen med røde bukser ligger på bakken og blir slept inn i uthuset. er han død? Har de vært vitne til et drap?

Boka er veldig spennende. det kommer noe nytt hele tida. Den er ikke så skummel som jeg hadde trodd, men litt. Boka er lett å lese og veldig forståelig. Det var ikke helt min smak akkurat, men jeg likte den. den kunne bli litt kjedelig å lese noen ganger. og er ikke akkurat en bok man ikke klarer å legge fra seg.

Jeg gir boka et terningkast 3. Og synes kanskje at denne boka ikke bør komme ut i bokslukeren.


-Mathilda:)
Anonym sa…
Utsikt til døden
Denne boken handler om Jonas som er en redd men en tøff gutt, Otto er en gutt som alle er redde for og Lasse og Egon som er bestevennene til Jonas. Jonas, Egon og Lasse er på fjell tur da de ser en slåsskamp i byen hva skal de gjøre. Jeg syntes denne boken er spenene, morsom og skummel. Når jeg hadde begynt å lese kunne jeg ikke stoppe. Det er ingen ting jeg ikke likte med boka. Jeg syntes denne boken passer for gutter og jenter fra 9-12 år. Jeg syntes denne boken burde gå videre i bokslukerenn. Jeg gir denne boken en 5er.

Populære innlegg