Hjertet er en knytteneve


Kommentarer

Anonym sa…
Hjertet er en knyttneve var en fantastisk kjærlighets roman. Første ordet slukte meg inn i boken, og jeg klarte ikke å stoppe. jeg satt i times vis og leste.
Olivier er snill og grei. Han er også litt populær blant jentene. Olivier er også god til å sparkesykler. foreldrene til Olivier er skilt, og moren hans har funnet en ny kjæreste. Aline derimot har ikke skilte foreldre, men moren hennes er døv så hun må snakke tegnspråk. Faren er en artist. Aline er ny i klassen til Olivier, og hver dag før skolen har begynt sitter hun med headset å hører på musikk.
Aline og Olivier er helt forskjellig, men når de får en oppgave om å velge et organ i kroppen til et skoleprosjekt velger Aline hjertet. Samme uke kollapser faren til Olivier på grunn av en type hjertesorg. Olivier drar for å besøke faren sin, samtidig som Aline skal snakke med en hjerte spesialist. Begge går samme vei, og gjennom samme gang. Plutselig faller blikkene dens på hverandre, og de blir forelsket.
Språket var akkurat passe. Jeg likte også boken fordi den hadde mye direkte tale. Historien er også troverdig, og jeg har hørt mange andre bøker som handler om dette her. Hvis jeg tenker meg om kunne dette også ha skjedd med meg.
Det jeg ikke var så fornøyd med var at bare halve siden var fylt med skrift, og resten var helt blank. Jeg synes dette ikke er miljøvennlig, fordi man sløse med papir!
Jeg synes at denne boken passer for gutter og jenter i alderen 11+
Jeg gir denne boken en sekser, fordi den var helt super

Laget av Ella
Anonym sa…
jeg synes at den burde gå videre!

av Ella
Anonym sa…
Denne kjærlighets romanen får mange hjerter til å smelte. Boka gjør deg lykkelig, men samtidig trist. Det handler om en jente som heter Aline og en gutt som heter Oliver. De går i samme klasse, men snakker aldri sammen. De er helt forskjellige.

Aline har nettop flyttet. Hun savner bestevennen sin susy. Og hun har laget noen regler som Aline må følge for å prøve å ikke passe inn, sånn at de overbeviser foreldrene til Aline om at det var en helt forferdelig ide å flytte hit. Aline har en mor som er døv og en far som er musiker. Aline har ikke fått noen venner på den nye skolen, og snakker aldri hvis ikke hun må. Hun sitter vanligvis med headsettet på hodet i timen mens hun jobber. På skolen skal de ha et prosjekt hvor man skal fremføre et organ for klassen. Hun velger hjertet og drar til sykehuset på hjerteavelingen for å lære litt mer. Men der møter hun Oliver. Hvorfor er han her?

Oliver elsker å trikse på sparkesykkelen sin. Han har noen venner som heter Medhi og Jakob. Oliver sine foreldre har nettop blitt skilt og det gjør Oliver veldig lei seg. Faren blir også helt ute av seg. Moren til Oliver har visst nok fått seg en ny kjæreste. Men så skjer det noe forferdelig med Oliver sin far som gjør at han møter Aline på sykehuset. Hvordan vil dette gå?

Jeg gir denne boka en sterk 5! Boka har et godt språkbruk og det er ikke vanskelig å forstå hva de snakker om eller hva boka handler om. Den er også veldig troverdig, og mange kunne ha kjent seg i hovedrollene. Denne boka må selvfølgelig gå videre!

-Mathilda
Anonym sa…
Hjertet er en knyttneve
Av Ingrid Ovedi

"Hjertet er en knyttneve" er en varm kjærlighetsroman. Denne boka handler om ei jente som heter Aline og en gutt som heter Oliver. Oliver og Aline går i samme klasse, men snakker aldri sammen. De er helt forskjellige. Oliver elsker å trikse på sparkesykkelen hans. Foreldrene hans er skilt, og han bor hos faren sin, som er oppslukt i et Bonsai tre som heter Bonnie. Moren til Oliver har funnet seg en ny kjæreste. Aline snakker nesten aldri på skolen, og hører ofte på musikk med headsettet sitt. Moren hennes er døv, og faren hennes er musiker.
Aline har nettopp flytta. Hun og bestevenninna Susy har planlagt noen regler for hvordan Aline ikke skal trives på skolen, slik at de kan overbevise foreldrene hennes til å flytte tilbake. Klassen til Aline får en skoleoppgave hvor hun skal presentere et organ. Hun velger hjertet. Hun drar til hjerteavdelingen på sykehuset for å finne fakta til skoleoppgaven. Oliver er der også. Faren hans bare kollapsa i butikken. Han er der for å besøke faren sin. Blikkene møtes, og Aline og Oliver blir forelsket. De blir bedre å bedre kjent. Plutselig bestemmer de seg for å finne ut hva som skyldes at Olivers far kollapsa. Oliver og Aline møtes på sykehuset flere ganger. Sykehuset sier det var et hjerteinfarkt, men var det egentlig det?

Denne boka er veldig god. Språket er lett å forstå og det var lett å lese. I denne boka var det lett å følge med på hva som skjedde. Det var gode beskrivelser, men det kunne vært litt bedre. Fikk ikke helt med meg hvordan omgivelsene var. Ellers var boken super. Barn fra 10 og oppover burde lese denne boka. Spesielt de som liker å lese kjærlighetsromaner. Jeg gir denne boka en sterk femmer.


- Vian
Anonym sa…
Hjertet er en knyttneve
Aline har flyttet fra bestevennen sin. Hun skal være der i et "prøve år". De har laget en liste over ting Aline skal gjøre for og ikke knytte seg til stedet/personene. Oliver sine foreldre er skilt. Moren har funnet en ny, og faren er ikke seg selv. En dag havner Olivers far på kardiologisk avdeling på sykehuset. De har en skole oppgave om en kroppsdel. Aline velger hjertet, og det er derfor Aline og Oliver møttes. Aline tar kontakt med "antilopen", hun jobber på kardiologisk avdeling og hjelper henne med skoleoppgaven.
Denne boken synes jeg er veldig fin til å være en roman. Jeg synes forfatteren har gjort boka veldig spennende, og med spennende mener jeg at man ikke klarer å legge fra seg boka, og må bare bla til neste side.
Dette likte jeg med boka: boken er in søt liten fortelling om to barn som blir forelsket. Jeg er litt skeptisk til romaner, men denne boka likte jeg veldig godt. Jeg synes at boken er troverdig, men jeg tror ikke på alt. Jeg kjente meg ikke igjen, men jeg tipper at noen gjør det. Boken traff meg i hjertet, den har trist, men på den måten at jeg må ha ett svar på om det går bra.
Dette likte jeg ikke: språket var litt stygt med banning og litt sånn. Det var også litt vanskelige forkortelser som jeg aldri hadde hørt om. Forfatteren sløste også vekk mange sider, som jeg synes var unødvendig.
Boken passer for 10 åringer og opp. Jeg tror at flest jenter kommer til å like denne boka, men noen gutter også. Jeg gir terning kast 6. jeg synes at boken definitivt bør gå videre.
-Melina
Anonym sa…
Aline snakker ikke med noen i klassen hennes, fordi hun skal flytte i sommerferien. Hun må ikke prate eller få seg noen venner eller på forelsket. For at hun ikke skal savne noen du hun flytter.
Oliver går i samme klasse som Aline, foreldrene hans har akkurat skilt seg. Moren har funnet en annen kjæreste, mens faren har kjærlighetssorg.
Aline og Oliver går i samme klasse men snakker aldri sammen. Tilfeldigheter gjør at de møtes på sykehuset og blir forelsket.
Jeg liker veldig godt at man bytter på å lese om Aline og Oliver. Jeg liker at språket er litt voksent men ikke for voksent, og man kan skjenne seg igjen i handlingen. Det er en realistisk bok som jeg ikke klarte å legge fra meg. Når du først starter å lese klarer du ikke å slutte. Da jeg var ferdig med den ville jeg bare lese den om igjen og om igjen.
Jeg likte egentlig alt i boka så jeg har egentlig ikke noe jeg ikke likte bortsett fra at det ikke finnes en 2 🙂
Jeg syntes denne boka passer for 11-12 åringer, fordi den har litt vanskelig språk for en 3 klassing å forstå, menn det var ikke alt for vanskelig å forstå. Så man må være en litt god leser for å forstå handlingen. Den er passende for både gutter og jenter.
Jeg gir boka terningkast 6 fordi den var en av de beste bøkene jeg noen gang har lest. Jeg syntes boka MÅ gå videre i bokslukeren til nesteår fordi den er altså den beste boka noen sinne.

-Elise
Anonym sa…
Hjertet er en knyttneve handler om Aline og Oliver. Aline er veldig glad og flink på skolen. hun gjør lekser og fremføringer lenge før de skal leveres. Oliver er ikke så opptatt av skolen. Med skilte foreldre har han ikke så mange venner. Han liker og trikse på sparke sykkel og passe på faren sin.

Aline og Oliver går i samme klasse. De har et skoleprosjekt og møtes på sykehuset. Der blir de forelsket. Boken er lett forståelig og troverdig. Dette er en historie som kunne skjedd i virkeligheten. Jeg syntes boka var litt uoversiktlig, fordi jeg måtte flere ganger gå tilbake i boka å se hvem det var jeg leste om. Ellers synes jeg boka passer for 10-13 åringer. Denne boka for terningkast fem, og jeg syntes at boka uten tvil må bli med i bokslukeren!
-Silje
Anonym sa…
Hjerte er en knyttneve
Skrevet av: Sarah

Hovedpersoner
Hovedpersonene er Aline og Oliver. Aline er snill og sjenert og Oliver er snill og morsom. Oliver og Aline er to tenåringer og de går i samme klasse.
Handlingen
Oliver og Aline blir forelsket i hverandre. De møter på sykehuset jeg når faren til Oliver får hjertetrøbbel. Aline hun har flytta fra bestevennen sin og er lei seg. Aline sliter med naturfags prosjektet om et organ hun skal velge å skrive om og ha en presentasjon om. Hun har ikke lyst til å ha presentasjon.
Min mening
Jeg synes at det var bra språk og ikke mye tekst på hver side. Det var korte kapitler og rollespill innimellom. Det var også en del engelske ord som jeg syns var overraskende. Historien var også veldig troverdig fordi det kunne skjedd i virkeligheten.
Det var ingenting jeg ikke likte.
Målgruppe
Denne boka passer til 10 åringer og oppover. Den kan også leses av både gutter og jenter.
Jeg vil anbefale til alle og i den terning kast 6.
Anonym sa…
Hjerte er en knyttneve

Aline er en om er veldig glad i skolen og hun kommer alltid før de andre på morgningen. Og Oliver er en som er litt ensom og han har skilte forelde. Han er også veldig glad i å trikse på sin sparkesykkel.
Aline og Oliver går i samme klasse og de har et skoleprosjekt om at de skal velge et indre organ. Noe som gjøre at de møtes på sykehuset, og blir forelsket.
Jeg likte boka fordi den var lett å forstå og den var troverdig. Det jeg synse var litt dumt var at boka var litt uoversiktlig fordi jeg ikke visste hvem jeg leste om og jeg måtte bla bakover og se hvem jeg leste om. Jeg synes boka passer for jenter 10-13 åringer. Og jeg gir denne boka en sterk femmer. Og jeg vi at denne boka skal gå vider i bokslukerprisen.

-Linea
Anonym sa…
Aline og Oliver er hovedpersonene i denne boka. Moren til Aline er døv og faren hennes holder på med musikk, de to møttes på døvedisko. Aline snakker ikke stort i klassen hvis hun ikke absolutt må. Aline har flyttet og bestevenninnen hennes, Susy har hjulpet Aline med å lage "De fem ufravikelige bud (I anledning Alines prøveår i byen".)
Ikke snakk med noen, med mindre du absolutt må.
Bruk enhver mulig anledning til å demonstrere at dette flytteprosjektet var en ekstremt dårlig idé.
Få ikke venner.
Ikke bli forelska.
Hold ut sommeren kommer
Oliver er en gutt som liker å skate og å kjøre sparkesykkel og er med i guttegjeng. Han har skilte foreldre og bor sammen med faren. Moren bor på vestkanten med en annen kjæreste.
Klassen får er oppgave der de skal skrive om et organ, Aline valgte hjertet og skulle til sykehuset for å snakke med en hjertelege, som skulle hjelpe henne med prosjektet.
Faren til Oliver var veldig lei seg fordi han var veldig glad i moren til Oliver, noe som førte til et sjeldent syndrom "Broken Heart Syndrome", det er noe som ligner på hjerteinfarkt. Men det kan skje når man har mistet noen man er glad i som han gjorde da de skilte seg.
En dag fikk Oliver vite at faren hans var på sykehuset og når han dro dit med moren og kjæresten til moren hans, møtte han Aline. Aline bryter et av de ufravikelige budene til venninna si og snakker med han og etter hvert blir de begge forelska.
Forfatteren har skrevet en bok med et godt språk, det er lærerikt, boken inneholder noen viktige temaer og det er troverdig. Men jeg tror kanskje ikke det kommer til å skje med meg, det har i hvert fall ikke skjedd. Men noe av handlingen kjenner jeg meg igjen i.
Det er vanskelig å skrive hva jeg ikke likte med boka, men kanskje det at når man først begynner med å lese den blander man litt (i hvert fall jeg gjorde det) hva som har skjedd med hvem. Med tanke på at det er to personer som skriver fra vært sitt perspektiv. Fek. var det litt vanskelig i starten å huske hvem som hadde skilte foreldre, osv.
Målgruppen for denne boken syns jeg er fra 10 år og oppover. Boken passer både for gutter og for jenter fordi det er en jente og en gutt til hovedpersoner.
Denne boken får terningkast 5,5(om det går an, hvis ikke en sterk femmer) Denne boken bør virkelig komme videre i bokslukern, det er en bok mange barn ville satt pris på å kunne få lese.

-Isabell
Anonym sa…
Hjerte er en knyttnev
Det handler om to personer den første er Aline. Aline Har en mor som er døvhørt. De må flytte for at faren kan lage en sang. De skal flytte til bake i sommerferien.
Oliver. Oliver har to skilte foreldre og han liker det ikke.
Av tilfeldige grunner måtes de på et sykehus og blir forelska.

av aksel
Anonym sa…
Hovedpersonene i boka er Aline og Oliver. Oliver er veldig kul og ganske tøff. Han er også veldig snill. Aline er en veldig sjenert person men hun er fortsatt veldig hyggelig. Boka handler om at Aline flytter hjemme fra og begynner på en ny skole. På den nye skolen treffer hun Oliver som hun blir forelsket i. Språket i boka er veldig bra og historien er ordentlig troverdig og det er lett å skjenne seg igjen. Det jeg ikke likte med boka er at den brukte litt lang tid til å komme i gang. Boka passer til folk fra 10-14 år og den passer til begge skjønn. Boka bør gå videre og jeg gir den terningkast 4.  
-Theo
Anonym sa…
Hovedpersonen her er Oliver og Aline. Oliver har skilte foreldre og har det ikke så lett i livet sitt. Aline er en jente som er veldig nysgjerrig.  
Aline skal ha en presentasjon om lunger og hjerte men hun vet ikke så mye om det så hun sendte en e-mail til en lege på et sykehus og spurte om hun kunne komme på besøk. Når hun er på sykehuset så hører hun stemmen til Oliver. Hun tar fort på seg jakken og løper ut av sykehuset. 
Det jeg likte med boka er at det er en fin tekst og at man kan forstå teksten lett. Den er litt troverdig.  
Det jeg ikke likte med boka er at man ble ikke så mye kjent med foreldrene til Aline men ellers så var boka bra. 
Jeg syns de som er 10-11 år gamle burde lese denne boken og både jenter og gutter. 
Jeg gir terningkast 5 og jeg syns boka bør gå videre. 
-Poroshad 
Anonym sa…
Boka handler om en Jente som heter Aline. Aline er en jente som liker å høre på sangene til faren hennes. Moren hennes er døv, så hun kan tegnespråk. Oliver er en gutt. han har nettop blitt et skilsmisse barn. Faren havnet på sykehus. På sykehuset møter Oliver Aline. Aline og Oliver forelsker seg, en dag bestemmer Aline seg for å hjelpe Oliver med å finne ut hva som er galt med faren hans. Boka var spennende men det tok litt tid før den ble spennende. Jeg synes boka burde bli med videre i bokslukeren. Jeg gir boka terningkast 6 og jeg kjente meg litt igjen det med at Oliver er et skilsmisse barn. Det jeg likte med boka var at det var lett å forstå språket. Boka er fult troverdig. Det jeg ikke likte med boka var at den var litt kjedelig i starten, men den ble super spennende lengre inn i boka. Boka passer for både gutt å Jente. Den passer for 10 år og oppover. Du burde være en litt tålmodig leser for å kunne komme deg gjennom starten.


Skrevet av Maria
Anonym sa…
Boken handler om en gutt som heter Oliver. Han liker å kjøre rullebredt. Han er kul, men da foreldrene blir skilt begyner en ny jente i klassen, Aline. Aline er snill, men er også veldig stille. Hun liker musikk, huner litt ramete men har et åpent hjerte til kaniner.
Aline er ny klassen nå skal de ha presentasjon om et organ de kan velge selv. Oliver vagte øye og Aline valgte hjerte. Aline hadde søkt om hjelp for å få innformasjon om hjerte på et sykehus. Før bodde moren og faren til Oliver sammen da hadde de et bonsajtre de var veldig glad i, derfor ga de den et navn som var Bunny. Da moren flyttet ut tokk hun med seg Bunny. Da ble faren veldig lei seg og ble syk. Da måtte han på sykehuset og Oliver ble med han. Men der på det sykehuset var Aline også og der ble de forelsket i hverandre.
Det var lett å forstå språket. Å det var mange morsomme ord der foreksempel Bondsajtre. Historien var ganske troverdig. Men jeg kjente meg ikke så godt igjen,men kanskje litt.
Jeg likte ikke så godt at det sto på vert nye kapitel Olver, Aline, Oliver, Aline osv.
Denne boka passer til både gutter og jenter mellom 9-13 år.
Hjerte er en knyttneve gir jeg en 4.
Anonym sa…
Skrevet av Linea
Anonym sa…
"Hjertet er en knyttneve" er en kjærlighetsroman. Boka handler om en Aline og Oliver som går i samme klasse men aldri snakker sammen. De er så forskjellige.  
Aline har nettopp flyttet, hun savner den gamle klassen og bestevennen Susy. Derfor lager Susy regler for hvordan Aline skal prøve og ikke passe inn så hun kan overbevise foreldrene hennes om å dra tilbake. I klasserommet er hun helt stille og sier ingenting hvis hun ikke absolutt må. Moren til Aline er døv og faren er musiker. Hun får ingen venner på den nye skolen, som da er ganske bra for det betyr jo at planen funket. Men en dag får de en oppgave på skolen, de skal velge et organ som de skal finne informasjon om. Aline velger hjertet og hun drar til sykehuset for å finne mer informasjon, men der møter hun Oliver. 

Oliver er veldig glad i å trikse på sparkesykkelen sin. Bestevennene hans heter Mehdi og Jakob. Oliver har lagt merke til Aline i klassen men hun er så stille så han pleier ikke å snakke med henne. Foreldrene til Oliver ble nettopp skilt, og derfor er Oliver veldig lei seg. Faren hans er helt fra seg og en dag skjer det noe med han og han havner på sykehuset. Når Oliver skal besøke faren på sykehuset møter han plutselig Aline, de blir bedre og bedre kjent.  

Boken var veldig fin og det var noen ord som ikke var så veldig fine, men ikke alt for mange. Boka er troverdig men jeg kjente meg ikke igjen i boka selv om noen andre kanskje ville gjort det. Det jeg ikke likte med boka var at noen ganger var det ikke så mye som skjedde og da måtte men lese om ting som ikke var så interessant før man kom til den delen der det var spennende. Den delen der det ikke var så interessant var litt for lang i blant synes jeg men ellers tror jeg ikke det var noe mer jeg ikke likte. Jeg synes boka var bra men jeg er sitter ikke igjen med den følelsen når du har lyst til å lese boka mange ganger til, derfor gir jeg boka en sterk 4. 

- Angelen
Anonym sa…

Hjertet er en knytneve er en bok om Aline og Oliver de er helt forskjelige men en dag møtes de på avdelingen for hjerteproblemer og blir forelsket Aline er en jente som har en far og en døv mor hun har nettop flyttet og vil helst flytte til bake. Oliver har skjilte foreldre og er glad i sparkesykkel. jeg likte boka fordi jeg kunne kjenne meg igjen i Aline hvis jeg hadde vært ny på skolen og var usikker hadde jeg også prøvd å være litt selv. jeg syndes denne boka bør gå videre. den passer for 9-12 år

skrevet av Elsa
Anonym sa…
Boka Hjerte er en knyttneve er en romantikk bok for målgruppen 10-13 år og oppover. Boka handler om kjærlighets livet til Aline.

En dag da faren til Aline ligger på kardiologisk avdeling, ser Aline en gutt kalt Oliver og blir dønn forelska. Moren til Aline er døv og hører ingen til mens faren er ikke døv og er musiker. Foreldrene til Aline møttes på døv disko. Faren til Aline var DJ der og han spilte veldig dyp bass.

Boka var spennende og hadde romantikk i seg, som jeg mener selv er litt blææææ. Men var fortsatt en bra bok. Boka var fullstendig og var troverdig. Boka får terning kast 5 av meg og den bør gå videre.

Skrevet av Christian
Anonym sa…
Hjerte er en knyttneve handler om Oliver og Aline som går i samme klasse men aldri snaker sammen. En dag har skolen et prosjekt til klassen  Alina og Oliver er på samme gruppe. Prosjektet var at man skule velge en muskel i kroppen. Hjerte er en roman og en kjærlighetshistorie som handler om Oliver og Aline. Som forelsker seg på kardiologisk avdeling på sykehuset.  
Hjerte er en utrolig bra bok. At jeg må bare si Ingrid bra jobba. Derfor gjyr jeg boka en 5. 
 
Av Roble 
Anonym sa…
Hjertet er en knyttneve
Denne boken handler om Aline og Oliver. Aline er en sjenert jente som elsker musikk. Oliver er en gutt som liker å skate og er med de kule guttene. Jeg syntes denne boken er kjempe bra. Hjerte er en knyttneve er en av mine favoritt bøker. Jeg liker denne boken fordi den er spennene og fordi det handler om kjærlighet. Det jeg ikke likte med boken er at det er så mange sider uten skrift. Jeg syntes boken passer for gutter og jenter fra 9-13 år. Jeg syntes denne boken skal komme videre i bokslukeren. Jeg gir hjerte er en knyttneve en 6er.

-Tora
Anonym sa…
Oliver og Aline går i samme klasse på skolen. Hun har akkurat flyttet inn og har bestemt seg for ikke å snakke med noen. Hvis hun er mistilpassa et helt år kan det jo hende at foreldrene bestemmer seg for at de skal flytte hjem igjen. Oliver er en av de kule guttene i klassen. Akkurat nå er han ikke på sitt beste. Moren hans har forelsket seg i en ny fyr. Samtidig som hun flytter ut får faren et hjerteinfarkt. Eller så kan muligens være det sjeldne broken Heart syndrome?

Jeg synes boka passer for 10- 14 åringer grunnet det vanskelige språket og det faktum at det er en ungdomsroman. Jeg synes boka burde gå videre.

-Alexis
Anonym sa…
Hjertet er en knyttneve

Denne boken handler om Aline og Oliver. Aline er en sjenert jente som elsker musikk. Oliver er en gutt som liker å skate og er med de kule guttene. Jeg syntes denne boken er kjempe bra. Hjerte er en knyttneve er en av mine favoritt bøker. Jeg liker denne boken fordi den er spennene og fordi det handler om kjærlighet. Det jeg ikke likte med boken er at det er så mange sider uten skrift. Jeg syntes boken passer for gutter og jenter fra 9-13 år. Jeg syntes denne boken skal komme videre i bokslukeren. Jeg gir hjerte er en knyttneve en 6er.



-Tora

Populære innlegg