1000 dagar


Kommentarer

Anonym sa…
Denne boka er best! Hovedpersonene heter Johanna og Georg. Johanna er en jente som ikke liker så mye oppmerksomhet. Georg er smart og glad i naturen. Men en dag sier Georg noe som Johanna ikke likte at han sa. Boka handler om en gutt og en jente som har kjent hverandre helt siden dem bled født. Sellom den var på nynorsk kjønte jeg språket veldig godt. boka er ganske troverdig fordig sån skjer nesten med alle jenter noen er populære og andre ikke så populære. Hvis jeg var 12 og ett halvt så hadde jeg nok kjent meg i gjen. Det var kansje litt mye snakk om mensen og pupper. Jenter vil nok like denne boka. Men kanskje ikke de som er yngre enn 10 år. Jeg gir terningskast 6 fordi den passet perfekt til meg. Det er favorittboka mi så langt.

skrevet av Maria
Anonym sa…
Hovedpersonene i denne boka er Johanna og bestevennen hennes Georg. Johanna skal starte på ungdomsskolen og vil veldig gjerne passe inn. Og hun overtenker mye, og hun er snill. Hun hadde bursdag og fylte 13 år. Og hun har en irriterende lillebror, han heter Mattias. Og han er 7 år.
Georg er kjempe opptatt av naturfenomener, og han kan mye naturfag, han er veldig smart. Han er også opptatt av oljeauksjonen sin, han er imot å ta opp så mye olje fra havet. Og han har en lillesøster som heter Maja som er 7 år. Georg er 12 dager yngre enn Johanna og han er også 13 år.
Johanna og Georg har vært bestevenner hele livet sitt. Men i sommerferien skjedde det noe. På slutten av sommerferien og rett før ungdomsskolen startet var Georg og Johanna sammen i hagen. Johanna drømte seg bort over den fine sommerferien hennes og om hvor gøy det blir å starte på ungdomsskolen. Plutselig ropte Georg på Johanna og måtte vise hun noe. Det var katteknulling. Johanna var helt forskrekket men sa ikke noe hun synes bare synd på katta hennes Perla som hadde en stor og feit katt over seg som het Roy, det var katta til Georg som han ikke likte selv. Men han likte det han så fordi det var liksom et naturfenomen og veldig interessant for han.
Da sommerferien var over og de skulle starte på ungdomsskolen, skulle alle fortelle om en fin ting de hadde opplevd i sommerferien. Og Georg sa han at katta til Johanna og katta hans knulla! Alle lo men det gjorde ikke Johanna. Men etter det så var hun sammen med Sarah med h, Synne, og Sara. Og de snakka om hvem de var forelska i og Johanna har aldri vært forelsket i hele livet, og vil heller aldri bli det. Men etterhvert begynte de å baksnakke Georg, og det ville ikke Johanna så hun forsvarte han. Men når det hadde ringt inn, gikk Sarah med h bort til Johanna og spurte om hun var kåt på han.
Hun kunne ikke gå rundt på ungdomsskolen og alle skulle tro at hun er kåt på Georg, for det var hun absolutt ikke, men bare bestevennen med han. Så Johanna bestemte seg for å si til Georg at hun vil sette vennskapet deres på pause, en pause som varer i 1000 dager helt til ungdomsskolen er ferdig. Etter en stund blir de enige om å sette vennskapet på pause, til ungdomsskolen er over, i 1000 dager.
Men blir de venner igjen?
Boken er skrevet på en morsom og forståelig måte, selv om du må være klar over at det er skrevet på nynorsk ellers så går det veldig fint fordi man skjønner så å si alt sammen. Men bare så du er klar over det!
Handlingen i boken er troverdig. Men jeg vil ikke si at jeg kjenner meg igjen i handlingene men kanskje hvordan personene tenker og føler.
1000 dagar er en bok an så vidt klarer å legge fra seg. Og det skal jeg si er positivt! Det er ikke så vanskelig å lese den, en av grunnene er at det er delt opp i mange avsntt så leseren ikke blir sliten av å lese.
I denne boken er det ikke mye å klage på så jeg bare tenker hvis det var litt mindre mensen og jentepubertet kunne den kanskje passet litt bedre til gutter også, men for jenter tror jeg dette er mitt i blinken! Og av og til er det litt for detaljerte beskrivelser av tanker eller følelser, da glemmer man litt hva som skjedde før personen begynner å tenke.
Jeg syns at denne boka passer best for jenter, men kan helt fint leses av gutter også. Alderen passe best for 11-13 år.
Denne boken har spenning, humor og den har det lille ekstra som en leser trenger for å sluke denne boka! Den får terningkast 5! Denne boka bør uten tvil komme videre i bokslukern!
-Isabell
Anonym sa…
Perla katten til Johanna og Roy katten til Georg parer seg. Georg synes dette er veldig interessant fordi han elsker naturfag. Men Johanna der i mott synes dette er veldig ekkelt. Første dagen til Johanna og Georg på ungdomskolen forteller Georg om det kattene gjorde. Johanna blir flau og måtte sette vennskapet på pause. Selv om de har vørt beste venner siden de ble født blir de uvenner i 1000 dager helt til ungdomskolen er ferdig.
Jeg synes denne boka er bra. Det er forståelig språk. Boka er heller ikke tyn men passe. Historien er troverdig og dette kunne ha kjed i virkeligheten. Hver gang jeg hadde tid til og les tok jeg rett opp 1000 dagar. Bare gled deg til slutten for på slutten følte jeg meg glad inni meg. Du får vite veldig tydelig hvordan Johanna har det og det virket som om det var johanna som skrev det. Jeg likte ikke at boka hadde med mye om puberteten.
Denne boka passer for jenter mellom 13-16 år fordi historien kan bli kjent i noen sitt liv
Jeg synes boka var bra og jeg gir den terningkast 5. Og ja den burde være med i bokslukeren

Skrevet av Connor
Anonym sa…
1000 dagar

Av Inger Johanne Sæterbakk

Johanna og Georg har vært bestevenner så lenge de kan huske. De skal begynne på ungdomskolen. Men i sommerferien skjedde noe Johanna syntes var veldig ekkelt. Katten hennes hadde paret seg med den stygge katten til Georg, Roy. På ungdomsskolen har Johanna og Georg havna i samme klasse. Men i første time skal de fortelle om noe gøy som skjedde i sommerferien. Georg begynner plutselig å fortelle om hva som skjedde. Katteknulling.

Plutselig spør Sara uten h om Johanna er kåt på Georg. Da bestemmer Johanna seg. Hun og Georg skal ha en vennepause som skal vare i 1000 dager. Georg blir sur når Johanna forteller det til ham. De snakker ikke sammen så ofte, og Georg bare ignorerer henne. Kommer de noen gang til å bli venner igjen?

Jeg personlig likte boka veldig godt, selv om den var skrevet på nynorsk. Jeg pleier noen ganger å være litt skeptisk på nynorske bøker, fordi det er en liten utfordring. Men denne var ganske lett å lese. Det var et veldig godt språk og jeg skjønte alt selv om den var på nynorsk. Jeg tror at mange ungdommer vil skjenne seg igjen i denne boka. Det eneste jeg ikke likte var at det var noen upassende ord i boka. Jeg gir denne boka en sekser, og den skal så klart videre!





- Vian
Anonym sa…
Denne boken handler om Johanna og Georg, de har kjent hverandre hele livet. Johanna er en smart og snill jente, og liker ikke å få så mye oppmerksomhet. Georg er smart og er glad i naturen. Både Johanna og Georg har en katt hver.
Når Johanna og Georg kommer i samme klasse på ungdomskolen og Georg forteller alle i klassen om at kattene deres har para seg. De andre jentene i klassen deres tror at Johanna er kåt på Georg, Johanna bestemmer seg for å ta en pause fra vennskapet med Georg til ungdomskolen er over 1000 dager.
Boka var veldig troverdig og lett å forstå, jeg kjente meg igjen hele tiden da jeg leste fordi det kan være en sånn hendelse som kan skje med alle ungdommer.
Noen ganger var det litt ekkelt å lese fordi det var litt for voksene ord som f.eks. kåt, knulle osv.
Denne boken syntes jeg at passer best for 13-16 år jenter fordi de kan skjenne seg igjen i det når de er på ungdomskolen. Jeg gir boka terningkast 5 fordi den var ikke helt på topp men ganske på topp.

Skrevet av Elise
Anonym sa…
1000 dagar



1000 dagar handlar om Johanna og Georg. Johanna er en jente og Georg er en gut så det er ikkje så lett å være venner når men innbiller seg at heile skolen trør at de er såmen. Johanna og Georg er ganske like. Bortsett frå at Georg er ganske myske mar opptatt av Naturfag mens Johanna er mar opptatt av kva folk meinare om henne.



Alt startar på skolane når Georg fortal at dem sine katter har knulla. Etter det trør alle i klassen at hun er kåt på Georg. Så hun er nøtt til å sette venskapet på ein pause, ein pause som varar i 1000 dagar. Vil venskapet dams holda dette eller kvil det knuste? Les boka og finn ut kva som skjer.



Eg syntaks at denne boka var heilt topp. eg syntanes at peronene var veldig normale ganske likte karakterar som er i alle bøker, eg lure alltid på kva som lurte ser på den andre sidan og om Jonas overlevde. Denne boka hadde et forståeleg språk inngang stygge ord. Det skjede mange uventa ting i boken. Innholdet var truverdig med samtidig så tenker eg at dette er heilt normalt.

Eg snytast denne boka skal gå vidare. 🎲4
Anonym sa…
1000 dagar
Johanna og Georg har vert bestevenner nesten hele livet. Dem skal starte på ungdom skolen og Georg forteller alle at perla Johanna sin katt og Roy som er Georg sin katt at dem katteknulla i sommerferien. Det liker ikke Johanna og sier til Georg at de må ta en pause til ungdomskolen er ferdig. Jeg liker denne boken fordi den handler om å bli voksen og fordi jeg liker nynorske bøker. Det jeg ikke likte med boken er at det er noen spesielle ord men ellers så en denne boken bra. Jeg syntes den passer for 10-13 år og for gutter og jenter. Jeg gir denne boken en sterk 5 er.
-Tora
Anonym sa…
1000 dagar er en bok som handler om Johanna og Georg som er bestevenner men den sommeren rett før de skulle begynne på ungdomskolen skjede det noe. Både Johanna og Georg hadde en katt og plutselig la Georg merke til noe, kattene deres paret seg. Georg var da veldig glad i natur fenomen og syntes at dette var veldig spennene, faktisk så spennene at han ville fortelle hele den nye klassen på ungdoms skolen om det. Johanna visste ikke hva hun skulle gjøre, men det var nok bare en ting hun kunne gjøre. Ta en pause fra vennskapet deres helt til de var ferdige med ungdoms skolen.   
 
1000 dagar er en veldig fin bok, og som har en veldig fin slutt. Forfatteren beskriver hovedpersonene veldig bra, og det er veldig fint at det hovedpersonene liker å gjøre kommer godt frem i boka. Men boka kunne være litt mindre ekkel. Boka passer for barn i 11- 13 alderen, og er en bok som jeg kan si passer for egentlig begge kjønn, det kommer litt an på hva slags sjanger leseren liker.  
 
Jeg vil gi boka en 5, for det var lett å forstå innholdet. Og det var ganske troverdig. Jeg kjente meg ikke akkurat igjen i boka, men den var bra og jeg mener derfor at den burde gå videre. 

-Angelen
Anonym sa…
1000 dagar er en oppdiktet historie som er skrevet på nynorsk. Boka er skrevet av Inger Johanne Sæterbakke.

Hovedpersonene i boka er Johanna og Georg. Johanna er en sjenert type som er veldig glad i alt som har med naturen å gjøre. Hun har en katt som heter Perla og henne elsker dyr. Det Johanna også er veldig glad i er skole. Hun har gledet seg til å komme tilbake til skolen hele sommeren fordi hun elsker alle fag. Johanna er veldig snill også så derfor er hun nok en super venn og klassekamerat. Georg som er bestevennen til Johanna er nesten den helt samme personen som Johanna bare at det er det at han er en gutt og han er ikke særlig sjenert. Men Georg elsker nok Naturfag og naturen enda mer enn Johanna. Han er også veldig opptatt av miljøet. Georg har også en katt som heter Roy men Roy er det ingen som liker og han liker ingen heller, selv ikke Georg! Så Roy er en veldig slem katt.

Johanna og Georg har kjent hverandre hele livet. Men når de begynner på ungdomskolen så begynner ting å bli komplisert. Fordi første skoledag så bestemmer Georg seg for å fortelle at katten hans og katten til Johanna hadde paret seg i sommerferien. Dette synes jo selvfølgelig alle var kjempe morsomt, men det synes ikke Johanna. Johanna synes Georg var en skikkelig dust som sa det og hun begynner å tenke at Georg ikke er kul nok så hun bestemmer seg for å sette venneforholdet på pause i 1000 dager ut ungdomskolen.

Det jeg ikke likte med denne boka var at den brukte alt for lang tid på å komme i gang og den var litt for treig. Det som også var litt irriterende var at de gjentok ting veldig ofte. Men selv om den brukte lang tid på å komme i gang så ble den bedre etter hvert.

Boka passer nok mest for 11-14 åringer tenker jeg fordi den har et par grove ord i seg og den er på nynorsk. Boka er nok ment for jenter men gutter kan lese den.

Jeg vil gi denne boka terningkast 3 og jeg mener at den ikke bør gå videre.

-Theo
Anonym sa…
Denne boka handler om Georg og johanna. De er bestevenner. de skal begynne på ungdomsskolen.Men første dag går ikke som forventa.. Georg er en gutt som elsker naturen. En dag oppdaga han et merkelig naturfenomen. Katta til johanna, Perla. Og katta til georg som het roy, para seg på terassen. Georg synes dette var så spennende, at han valgte å fortelle det til hele klassen på ungdomsskolen. Nå vet ALLE det! Dette gjør Johanna veldig flau. Og bestemmer seg for å sette vennskapet til hun og georg på pause. En pause som varer i hele 1000 dager.

Denne boka gjør meg lykkelig. Den viser at gutter og jenter kan være like gode venner som to gutter eller to jenter. Men den kan også bli litt for ekkel. Hadde man kutta ut alle de ekle ordene, hadde kanskje barn på 8 eller 9 år kanskje kunne lese den. Men boka var bra. og jeg gir den terningkast 5. Boka var annderledes. Noe jeg synes var veldig bra. Forfatteren beskriver hovedpersonene veldig bra. Og jeg ble godt kjent med dem. Man kan virkelig lære noe av denne boka. Og den passer til begge kjønn.

Synes virkelig denne boka bør gå videre i bokslukeren. Den var mye bedre enn jeg trodde den skulle være. Men, man kan jo ikke dømme boka etter omslaget?



-Mathilda :)
Anonym sa…
1000 dagar

1000 dagar handlar om Johanna og Georg. Johanna er en jente og Georg er en gut så det er ikkje så lett å være venner når men innbiller seg at heile skolen trør at de er såmen. Johanna og Georg er ganske like. Bortsett frå at Georg er ganske myske mar opptatt av Naturfag mens Johanna er mar opptatt av kva folk meinare om henne.

Alt startar på skolane når Georg fortal at dem sine katter har knulla. Etter det trør alle i klassen at hun er kåt på Georg. Så hun er nøtt til å sette venskapet på ein pause, ein pause som varar i 1000 dagar. Vil venskapet dams holda dette eller kvil det knuste? Les boka og finn ut kva som skjer.

Eg syntaks at denne boka var heilt topp. eg syntanes at peronene var veldig normale ganske likte karakterar som er i alle bøker, eg lure alltid på kva som lurte ser på den andre sidan og om Jonas overlevde. Denne boka hadde et forståeleg språk inngang stygge ord. Det skjede mange uventa ting i boken. Innholdet var truverdig med samtidig så tenker eg at dette er heilt normalt.
Eg snytast denne boka skal gå vidare. 🎲4

Skrevet av Adrian

Populære innlegg